KS, linie 81 og 82

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

7 svar

KS, linie 81 og 82 (#3260)

ole skrev 28-01-2014 12:21:

Hvad var egentlig rationalet bag de 2 busruter der næsten blev nedlagt førend de var startet?
Og er de egentlig beskrevet?

Hilsen Ole
Kan man betragte dem som en slags tidligere forløbere for vores dage S-ogE-busser?

Re: KS, linie 81 og 82 (#3262)

Jesper KD skrev 29-01-2014 00:16:

="ole" Hvad var egentlig rationalet bag de 2 busruter der næsten blev nedlagt førend de var startet?
Og er de egentlig beskrevet?

Hilsen Ole
Kan man betragte dem som en slags tidligere forløbere for vores dage S-ogE-busser?


Det var et forsøg fra KS' side, men forsøget fejlede, fordi man dels ikke sparede særlig meget i tid, dels fordi taksten var for dyr sammenlignet med de almindelige linjer. KS ønskede at kunne forlænge linjerne længere ud i omegnen, så tidsgevinsterne fik en vis størrelse, men fx Hvidovre sagde nej. Du kan læse mere om dem i bl.a. Amagerbanen Københavns Sporveje Nesa, Omnibusser Trolleybusser. Kim Thinggaard. Sporvejshistorisk Selskab 1993

Linie 81


2.11.59 Enmandsbetjent hurtigbuslinie oprettet forsøgsvist man-lør i myldretiderne; busstop ved Tietgensgade/H.C. Andersens Boulevard, Toftegårds Pl. (Vigerslev Allé), Gl. Køge Landevej/Folehaven og Vigerslevvej v. Flaskekroen; særtakst 1 kr. og tillægsbillet 30 øre ved omstigning til hurtigbus på alm. omstigningsbillet (ej omstigningsrabatkort eller fællesbillet) - ved omstigning til hurtigbus annulleres billetten så den ikke kan bruges til videre omstigning (normal ligeud 55 øre og omstigning 70 øre, fra 1.7.60 70 hhv. 90 øre); KS Valby:
81 Holmens Bro (Holmens Kirke)->Holmens Kanal>Havnegade>Børsbroen>-Vindebrogade-Stormgade-Tietgensgade-Ingerslevsgade-Enghavevej-Vigerslev Allé-Toftegårds Pl.-Gl. Køge Landevej-Vigerslevvej-Vigerslev, Vigerslevvej/Stakhaven
(KS forsøgt linien forlænget til Hvidovre, men ej realiseret, da Hvidovre Kommune forlange, at Hvidovre Rutebiler så skulle have halvdelen af koncessionen [HR s. 13]).
7.12.59 Takstbestemmelser lempet så billet også kan bruges som omstigningsbillet på hurtigbuslinier. Omstigningsrabatkort og fællesbillet kan også benyttes mod tillægsbillet 30 øre.
18.7.60 Nedlagt [SIK+HR s. 78+BYT4-72].

Linie 82


2.11.59 Enmandsbetjent hurtigbuslinie oprettet forsøgsvist man-lør i myldretiderne; busstop Holmens Bro-N. Voldgade fælles med 43, herefter Skt. Hans Torv, Mimersgade/Jagtvej, Nørrebro st. (Mimersgade?), Bellahøj og Brønshøj Torv; særtakst 1 kr. og tillægsbillet 30 øre ved omstigning til hurtigbus på alm. omstigningsbillet (ej omstigningsrabatkort eller fællesbillet) - ved omstigning til hurtigbus annulleres billetten så den ikke kan bruges til videre omstigning (normal ligeud 55 øre og omstigning 70 øre, fra 1.7.60 70 hhv. 90 øre); KS Ahlefeldtsgade [??] el. KS Ahlefeldtsgade og Mariendalsvej [HL1]:
82 Holmens Bro (Holmens Kanal ved Admiralgade)->Ved Stranden>Højbro Pl.>Købmagergade>Nørreport st.>Frederiksborggade>/<Holmens Kanal<Bremerholm<Kr. Bernikows Gade<Chri¬stian IX's Gade<Gothersgade<-Søtorvet-Dronning Louises Bro->Sortedam Dossering>Skt. Hans Gade>/<Nørrebrogade<Fælledvej<-Skt. Hans Torv-Guldbergsgade-Arresøgade-Mimersgade-Nørrebro st.-Frederikssundsvej-Bellahøj-Husum Torv
7.12.59 Nye busstop på Frederikssundsvej ved Hulgårdsvej/Tomsgårdsvej og Husumvej. Takstbestemmelser lempet så billet også kan bruges som omstigningsbillet på hurtigbuslinier. Omstigningsrabatkort og fællesbillet kan også benyttes mod tillægsbillet 30 øre [POL5.11.59].
18.7.60 Nedlagt [SIK+HR s. 78+BYT4-72].

Re: KS, linie 81 og 82 (#3263)

ole skrev 29-01-2014 17:16:

Tak Jesper.
Ja det var en kort karriere med de to linier.
Nu skulle der jo komme en stor bog om KS-busser og det blir jo spændende.
(så mangler vi bare den om DSB-rutebilerne og privatbaneditto, og det ender jo nok med at jeg må lave en Hillerød-udgave af den glimrende Helsingørbog, og begrænse indholdet/omfanget til Frederiksborg Amt)

Hilsen Ole

Re: KS, linie 81 og 82 (#3264)

Thomas de Laine skrev 29-01-2014 19:53:

="ole" Ja det var en kort karriere med de to linier.
Nu skulle der jo komme en stor bog om KS-busser og det blir jo spændende.


Det er mig bekendt ikke linjehistorie, den nye bog handler om. Men forhåbentlig kommer der med tiden flere bøger som de to om linje 21 og 22.

De fire F'er: Fakta, form, fokus og forum! (#3265)

Jesper KD skrev 29-01-2014 22:37:

="ole" Ja det var en kort karriere med de to linier.


Kære Ole
Ja, det var en kort karriere med de to hurtigbusser. Man kan jo groft sagt sige, at det er derfor, man laver forsøg. Fordi man på forhånd mangler erfaringsgrundlag nok til at sige, om initiativet er efterspurgt nok eller ej.

="ole" Nu skulle der jo komme en stor bog om KS-busser og det blir jo spændende.
(så mangler vi bare den om DSB-rutebilerne og privatbaneditto, og det ender jo nok med at jeg må lave en Hillerød-udgave af den glimrende Helsingørbog, og begrænse indholdet/omfanget til Frederiksborg Amt


Du nævner dine bogdrømme i denne tråd her. Jeg ved, du har dem, og det er godt med ildsjæle! Spændende at høre, at du i den forbindelse selv overvejer at gå i gang. Det er nye toner! Ligesom det er nye toner, at du tænker mere Hillerød-bog end DSB-bog.

Min egen umiddelbare tanke er, at en bog, der dækker Hillerød-området på samme måde som ”Bustrafik i Helsingør - dengang: historien om Hornbækbanens busser og bybusserne i Helsingør” (SHS 2003) ikke er det største hul, der mangler at blive fyldt, da de fleste fakta allerede er formidlet - omend i forskellige udgivelser: ”Gråhundbus - Fra bybus til buskoncern, 25 år med Jørgen Andersen Ballerup” (SHS 1992) beskæftiger sig med bybusserne 1924-90. ”De Hvide Busser Hørsholm. Blade af Nordsjællands trafikhistorie” (SHS 1997) berører også Hillerøds bybusser, især efter 1994, hvor DHB overtog dem. ”Gribskovbanen” (DJK 2009) har hovedfokus på selskabets jernbanedrift, men formidler også megen viden om busdriften, sammenhængen mellem de to og den lokale historie. Sekundære værker i Hillerød-sammenhæng er ”Birkerød Bus Compagni - med forhistorien om Birkerødbussen og rutebilen til Ebberødgård” (SHS 1990) og ”Farvel til Birkerød - Birkerød Bus Compagni” (SHS 1995), hvor der - udover i Gråhundbus-bogen - er viden om den nuværende linje 335. Tilbage udestår Frederiksværksbanens rutebiler, der er nævnt nødtørftigt i ”Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane 1897-1947” (DJK 1972), Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane 1947-1972” (DJK 1972) og ”Med tog til Hundested gennem 75 år” (DJK 1991), samt om DSB-rutebilerne, hvor jeg tidligere har nævnt diverse kilder her: viewtopic.php?f=3&t=210&st=0&sk=t&sd=a&hilit=p%C3%A5+sporet+1847&start=10#p1373

I den forbindelse vil jeg råde dig til at huske de fire F’er - mine helt personlige hjælpeord, som jeg "opfandt" i eftermiddag midt i en BikeFit-time. Jeg tror og håber, de kan hjælpe dig gennem mangt og meget:

F FOR FAKTA:


Formidling skal bygge på fakta. Nu har jeg jo ikke set et manuskriptudkast, men dine indlæg i diverse fora bygger meget på strøtanker og associationsrækker. Det kan så vidt være godt nok på dette medie, men i en formidling skal du skelne mellem skidt og kanel. Hvad VED man, og hvad ANTAGER/TROR man. Her er en grundig research - og gerne i førstehåndskilder - guld værd. I forum-sammenhæng handler det også om at fortælle om sine kilder. Linke til dem (jeg er sikker på, at der er nogen, der kan hjælpe dig med, hvordan man gør det) og fortælle dem. Og tydeliggøre, hvad der er viden, og hvad der er formodninger eller associationsrækker.

F FOR FORM:


Struktur er supervigtigt. En strøtanke her og en strøtanke der bliver sjældent sammenhængende. Der har tidligere været bud på tematikker og ”indholdsfortegnelser” - og følg dem slavisk, når du formidler. Ellers bliver læseren forvirret. At man så kan vælge meget forskellig form - rent tidskronologisk, rent linjekronologisk, rent regionalt, rent tematisk - er så en anden ting. Træf et valg - og følg det!

Form indebærer naturligvis også en god formidling. Dels skal man finde det rette detaljeniveau (her er mine linjeoversigter jo i den grad meget nørdede og detaljerede, mens en bog skal svæve mere over vandene), dels skal det formidles på en appellerende og relevant måde, der tager læseren i hånden og giver hende og ham lyst til at vide - og læse - mere. At finde gode illustrationer og spændende kort er også vigtigt.

Form er også vigtigt i dette forum. At huske at læse korrektur - og reflektere selv - inden man poster noget. Jeg kan huske tidligere, hvor du skrev fra smartphonen, hvor det var meget svært at læse, hvad du spurgte om. Nu er det MEGET bedre. Tak for det!

F FOR FOKUS:


Alle bøger og hæfter skrives af personer i deres fritid, og det at få lejlighed til at formidle et emne, man brænder for, til andre, er dermed den beskedne løn for de mange, mange, mange timers arbejde forud.
I forlængelse af form-emnet er det vigtigt at skære fra. Både i idéfasen, hvor skelettet bygges op, i researchfasen og i formidlingsfasen.

I et forum som dette er det også vigtigt med fokus. Hvis overskriften hedder ”KS, linie 81 og 82” så bør vi holde os til dét emne og oprette et særligt emne om bogudgivelser. Du har tidligere oprettet utallige indlæg om bogudgivelser, som der kan skrives videre på, hvor der er nyt. Det gør researchfasen meget lettere - og gør det lettere for os andre at få et overblik i stedet for at begynde forfra hver gang.

F FOR FORUM:


Om det er http://www.bussnak.dk, http://jernbanen.dk/forum eller http://www.sporvejsforum.dk er lige meget: Tænk på en gui-tar! Et musikinstrument, javist, men også det vigtige: man giver, og man tager. Jeg har slet ikke oplevet alle de mange spændende førstehåndsindtryk som du, men er nødsaget til at bladre gamle bøger og hæfter igennem, når jeg skal finde viden og se billeder. Du har mange spørgsmål og meget undren, du deler med os. Det er fint nok. Men krydr det gerne med faktuel viden, med oplevelser, med interessante anekdoter. Noget du kan tilføje dette forum og dets læsere. På den måde kan du give retur med lige så gavmild hånd, som vi hjælper dig!

Alt dette var blot en samling gode råd og tips fra én som på ingen måde er superkompetent i alle 4 F’er - og som heller aldrig har udgivet en publikation om busser. Så jeg siger ikke, at jeg er perfekt, for det er jeg bestemt ikke. Tværtimod har jeg selv haft mine udfordringer i andre formidlingssammenhænge, fordi jeg glemte især fokus og form.

Jeg ved, at rådene kan læses som kritik. Men jeg håber, du læser dem i den kærlige og venlige tone, de er tænkt og ment: At hvis vi alle tænker fakta, form, fokus og forum samt gui’ og ta’r, så bliver det endnu sjovere at være busentusiast.

PS! Der er nævnt noget om en publikation fra SHS senere på året. Jeg ved INTET om den, og havde slet ikke hørt noget, før jeg læste indlæggene her. SHS-folkene nævner gode grunde til ikke at sælge skindet, før bjørnen er skudt - mange andre gode udgivelser har været lige ved og næsten, uden at de kom det sidste stykke over dørtærsklen. Jeg vil selv respektere rationalet bag ”hemmeligholdelsen” og lade være med at spørge mere ind til dette.

Re: KS, linie 81 og 82 (#3266)

ole skrev 30-01-2014 20:43:

Tak for fin mail som jeg nærlæser senere. mja der er jo allerde en del kilder, men som du også nævner er det f.ex. tyndt med HFHJ-rutebilerne (og nok rngang DSB-ditto).
Jeg arbejder videre med ideen. Der er jo også små hæfter som f.x Busfrontens serie om Privatbanerne som rutebilselsaber.

Hilsen Ole

Re: KS, linie 81 og 82 (#3269)

ole skrev 31-01-2014 17:59:

Og du har nok ret i at når man lægger alle de nævnte kilder sammen er der et jo en pæn delmængde af Hillerødruterne (idet HFHJ, DSB ex. gule, og visse private linier som f.ex. 336 og andre) nok hænger lidt.

Ole

Re: KS, linie 81 og 82 (#3270)

ole skrev 31-01-2014 18:02:

Nej Thomas, det er det nok ikke, men uanset hvad det er skal det være velkomment, for der mangler noget. Forhåbentlig er det noget med de forskellige bustyper-bl.a..

Hilsen Ole